ל"ג בעומר

מטרת הפעולה:

  • החניכים יכירו את דמותו של רבי שמעון בר יוחאי וגדולתו.
  • החניכים ילמדו את הכלל הגדול של ואהבת לרעך כמוך.
  • החניכים יחשפו לאפשרויות ליישום הכלל הזה בחיינו.

 

מהלך הפעולה:

 

  1. הצגה

נפתח בהצגה של רבי שמעון בר יוחאי שמספר לחניכים את סיפורו. כדי להכניס לאווירה נתחפש בהתאם לדמות (גלביה, מטפחת קשורה על הראש, ציצית ועוד..) שלום לכם ילדים, מה אתם עושים פה היום? (לחכות לתשובה..) מדורה?! אתם לא מפחדים שהרומאים יראו אתכם ויתפסו אתכם? זה מסוכן, רוצו איתי ונסתתר במערה!.. אה, בעצם אני רואה שכבר אין רומאים, הם הסתלקו.. שתדעו לכם שאני והבן שלי, אלעזר, התחבאנו במערה 21 שנים כי הרומאים רצו להרוג אותי! הם אמרו- רבי שמעון בר יוחאי צריך להיהרג! אז ברחנו למערה בפקיעין ושם ישבנו 13 שנה .. בני כמה אתם? 6?8 ?אז תחשבו כמה זה 13 שנה!! המון זמן ישבנו במערה! אתם יודעים מה אכלנו ושתינו? (לחכות לתשובה, ככל הנראה החניכים ידעו) נכון מאוד, הקב“ה עשה לנו נס, צמח לנו עץ חרובים בכניסה למערה ממנו אכלנו ומעיין שממנו שתינו. ואתם יודעים מה עשינו כל הזמן הזה? (לחכות לתשובה) למדנו תורה! ולא סתם תורה, למדנו תורה שקוראים לה תורת הנסתר, תורה שמגלה את הסודות שנמצאים בתורה וקשה מאוד ללמוד אותה ולהבין אותה.

 

אחרי 21 שנים שבהם למדנו את תורת הנסתר הגיע אליהו הנביא בכבודו ובעצמנו אלינו לפתח המערה וקרא ’מי יספר לרבי שמעון בר יוחאי ולבנו רבי אליעזר שבטלה הגזרה והרומאים כבר לא רוצים להרוג אותם‘ וכך ידענו שאנחנו יכולים לצאת מהמערה. כשיצאנו מהמערה כתבתי ספר, קוראים לו ספר הזוהר, שבו כתובים כל הסודות של תורת הנסתר המיוחדת הזאת, ורק אנשים צדיקים מאוד יכולים ללמוד ולהבין אותו. זה ספר ממש קדוש! הספר הזה כל כך קדוש עד שבל“ג בעומר, ביום בו נפטרתי, יצאה אש קדושה מהשמיים והקיפה את המיטה שלי. אתם יודעים מה עושים לזכרי בכל שנה בל“ג בעומר?. הילולה גדולה עם מדורות רבות בכל עיר ועיר כי להיזכר באש הגדולה שהייתה אז.

 

 

2. שיר- ואהבת לרעך כמוך

ל“ג בעומר בא לבשר דבר נוסף, ביום ל“ג בעומר הופסקה המגיפה של תלמידי רבי עקיבא שלא נהגו בכבוד זה בזה, ולכן יש דבר גדול מאוד שחשוב לנו ללמוד מהתקופה הזו- והוא – ”ואהבת לרעך כמוך- זה כלל גדול בתורה“ את כלל זה רבי עקיבא הטמיע בנו. נשמיע את השיר ונלמד על החשיבות הגדולה שבכלל זה.

https://www.youtube.com/watch?v=-rw5bqXeEvg

https://www.youtube.com/watch?v=zCa0KTNJCH0

 

 

3. דיון
לאחר שנשיר את השיר ביחד, נשאל: איך אפשר לאהוב את החברים שלנו כמו שאנחנו אוהבים את עצמנו? איך זה בא לידי ביטוי? דוגמאות: ”כשאני אוכל ממתק וטעים לי, אז לכבד את חבר שלי בממתק שגם לו יהיה טעים“ ”כשמצאתי מקום נוח בהסעה לבית הספר, להזמין את חבר שלי שישב לידי כדי שגם לו יהיה נוח“ לאחר הסבב, נסכם ונסביר לחניכים שבכך שנהיה טובים יותר נוכל להפוך את העולם שלנו להיות טוב הרבה יותר.

 

4. סולמות ונחשים
נשחק את המשחק סולמות וחבלים עם שאלות ומשימות. חשוב להדגיש לחניכים שאנחנו משחקים בצורה מכובדת, וכל מטרת המשחק היא הנאה. שאלות ומשימות בנספח א‘.

 

 

5. צ'ופר
נכין עם החניכים שיפודי מרשמלו.

 

6. סיכום:
ל"ג בעומר הוא יום משמעותי מאוד בו אנו מזכירים את סיום המגפה, ואת יום פטירתו של רבי שמעון בר
יוחאי שהתגלה כאדם גדול מאוד בתורה אשר השאיר לנו בשורה גדולה בעולם.
מרבי עקיבא אנו לומדים את הכלל הגדול בתורה- של ואהבת לרעך כמוך.
שנזכה תמיד ליישם את הדברים האלו, לשמוח בשמחתם של צדיקים ובע"ה להפוך את החברה שלנו למקום
שנעים וטוב יותר לחיות בו.

ציוד:

בגדים להצגה.
כלי נגינה/ רמקול.
לוח משחק סולמות וחבלים.
שאלות ומשימות. (נספח א‘)
מרשמלו.
קיסמים.
כף ותפוחי אדמה.

  • נושא הפעילות

    אהבת חינם

    ארץ ישראל

    בין אדם לחברו

    חוויות וערכים

    ירושלים ובית המקדש

    לימוד תורה

    מעגל השנה

    עם ישראל ואחדות

    עשיית טוב

    קבלת השונה

  • קטגוריה

    פעולת אמצע שבוע

  • למי מתאים

    מתאים לכל הגילאים

    שבט אורה - כיתה א'

    שבט חמדה - כיתה ב'

    שבט עמישב - כיתה ג'

  • אופי הפעילות

    פעולה בחוץ

  • משך הפעילות

    עד שעה