בין זיכרון לעצמאות

מטרת הפעולה:

  • החניכים יבינו את גדלות הנפש של החיילים היוצאים למלחמה מתוך מוכנות למסור את נפשם למען א"י.
  • החניכים יבינו את החשיבות הגדולה של אדמת ארץ ישראל.
  • החניכים יבינו את משמעות הקשר בין יום הזיכרון ליום העצמאות.

 

מהלך הפעולה:

 

  1. שאלות פתיחה

    נפתח בשאלות לחניכים, חשוב לדעת מה הם יודעים, מה הם שמעו.. ואולי יש להם גם שאלות שחשוב לשמוע.
    נשאל:
    – לשם מה אנחנו מציינים את יום הזיכרון?
    – מדוע אנו עומדים לשתי דקות של דומייה?
    – יום הזיכרון הוא יום עצוב, ולמחרת חוגגים את יום העצמאות שהוא יום שמח. מדוע מציינים את יום הזיכרון בסמיכות רבה כל כך ליום העצמאות?

  2. משחק כוסות

    נתחלק ל2 קבוצות, לכל קבוצה שטח משלה ועליה לבנות מגדל כוסות.
    המטרה של כל קבוצה היא להרוס לקבוצה היריבה את המגדל.
    ניתן לעשות זאת באמצעות כניסה לשטח של הקבוצה היריבה, אך כל כניסה כזאת מסכנת את הנכנס שכן. אם הוא נתפס -הוא שבוי של הקבוצה היריבה.

  3. מכירה פומבית
    נחזיק סוכריה על מקל ונשאל: מה אתם מוכנים לעשות בשביל זה? כל אחד מציע משהו (למשל לרוץ סביב הסניף 3 פעמים\לנקות את השירותים של הסניף ועוד…). מי שהציע את הדבר שדורש הכי הרבה מאמץ יקבל את הסוכרייה (אחרי שיבצע את מה שאמר). לאחר מכן, מוציאים חבילת במבה ושואלים מה הם מוכנים לעשות בשביל זה? שוב, נותנים את החבילה למי שמוכן להתאמץ הכי הרבה. אפשר לחזור על התהליך כמה פעמים.

    *ניתן רק להגיד רעיונות ולראות מה היו עושים ואח“כ לעבור לדברים האמיתיים.

     

    הרעיונות:

    -לקבל מיליון דולר.

    -להיכנס לחנות שאת\ה הכי אוהב\ת ל5- דקות ולקחת מה שאת\ה מספיק בחינם.

    -לטוס לחו“ל.

    -לחגוג את היומולדת הכי שווה ביקום.

    -להאריך את החופש הגדול בחודש.

    -לקבל אופניים חדשות.

    -לבטל את כל המבחנים לגמרי.

  4. דיון
    אחרי כמה ממתקים מוציאים שקית עם אדמה ושואלים מה הם מוכנים לעשות בשביל זה? סביר להניח שהחניכים לא יתלהבו להתאמץ עכשיו. נשאל את החניכים אם הם יודעים של מה האדמה הזו? נחדד לחניכים שזוהי אדמת ארץ ישראל, אדמה חשובה של הארץ היקרה והחשובה שלנו, שרבים עשו ועושים ונלחמים ושומרים עליה מכל משמר.

  5. סיכום
    במשחק הראשון, שיחקנו משחק בו כל קבוצה הייתה צריכה לבנות מגדל, אבל בשביל לנצח היא הייתה חייבת שהמגדל שלה יהיה היחיד ובשביל זה חברי הקבוצה היו צריכים להסתכן.
    במשחק השני ראינו כמה אנחנו מוכנים לעשות בשביל דברים פשוטים, כמה אנחנו מוכנים להסתער ולהשקיע.
    אנו מציינים את יום הזיכרון, יום בו אנו נזכרים בכל אותם החיילים והאנשים שנלחמו למען האדמה הזו, הארץ והמדינה הזו.
    אנשים שהייתה להם מטרה, הם בחרו להסתכן ואף להקריב את עצמם למען המטרה הגדולה שלהם. חשיבות גדולה יש לזכור ולהנציח את אותם האנשים שנלחמו עבור העם שלנו. אנחנו מציינים את יום הזיכרון צמוד ליום העצמאות בשביל לזכור תמיד שיש לנו 'למה' גדול שבשבילו אנו מוכנים להקריב אפילו את חיינו.

     

    רעיון לצ’ופר
    רעיון לצ'ופר לחניכים, על החשיבות הגדולה של האדמה והארץ הזו: אפשר להוסיף ולספר על אוריאל פרץ. אוריאל היה חייל ומפקד נערץ, בלט במוסר גובה והיה קצין למופת. אוריאל פעל מתוך שליחות ורצון לתת ומשך אחריו חיילים רבים. אוריאל אהב את ארץ ישראל אהבה יוצאת דופן, שלימים הקריב את עצמו על הארץ הזו. משפט שאוריאל כתב:

     

    "עם מכלול הקוצים והצמחים שנכנסו לי לגוף אפשר להקים ערוגה של מטר על מטר, אבל אלו לא סתם קוצים, אלו קוצי ארץ ישראל" (אוריאל פרץ ז"ל).

 

ציוד נדרש:

כוסות, ממתקים\הפתעות, שקית עם אדמה, צ‘ופר.

  • נושא הפעילות

    ארץ ישראל

    גיבוש קבוצה

    דמויות מופת

    מעגל השנה

    עם ישראל ואחדות

  • קטגוריה

    פעולת אמצע שבוע

  • למי מתאים

    מתאים לכל הגילאים

    שבט אורה - כיתה א'

    שבט חמדה - כיתה ב'

    שבט עמישב - כיתה ג'

  • אופי הפעילות

    פעולה בחוץ

  • משך הפעילות

    עד שעה